7. Jogjakarta

17 september 2019 - Batu, Indonesië

Jogjakarta
Of Yogyakarta, maar nu even Jogja. Een grote stad en ook druk, maar hier op midden Java toch wel wat vriendelijker en minder hoogbouw. Een pracht hotel; erg groot, luxe en met een prima zwembad. We blijven hier 4 nachten! Dag 1 op zaterdag de 14e gaan we om half 9 op pad. Eerst naar een batikatelier waar we uitleg krijgen van de techniek. Alles puur handwerk. Ze maken hier geen stoffen, maar prachtige schilderijen. Dan stappen we in de becak of wel de fietstaxi. Eén persoon per becak en voor de zwaardere onder ons zijn er gemotoriseerde becaks. In een lange rij rijden we 40 minuten door achteraf wijkjes en dan weer drukke straten door de walm van uitlaatgassen (maar we hebben mondkapjes op) naar de Kraton. Wat een leuke belevenis zo midden tussen het verkeer en de locale mensen! De Kraton is het terrein met paleis van de 10e sultan. Die heeft hier nog veel aanzien. We krijgen weer een aparte rondleiding met een Nederlands sprekende gids langs de gebouwen en musea vol voorwerpen en we zien ook nog een Gamelan orkest en een wajang schimmenspel. Na de lunch nog naar een zilveratelier en we eindigen toch nog in het zwembad van het hotel. Heerlijk even bijkomen.