6. Naar de Borobudur

17 september 2019 - Batu, Indonesië

Borobudur
Om kwart voor 5 gewekt, maar Jaap is al aangekleed, want hij is om 4.15 uur door de moskee gewekt. Twee kleine minibusjes rijden ons de berg op naar de zwavelbronnen van het Dieng plateau. Zelfs de kooplui van de stalletjes zijn nog niet allemaal paraat. We lopen ook nog langs een Hindoe tempel en zijn om 9.15 uur terug. Even koffie, koffers inpakken en die worden weer keurig door hotelpersoneel in de bus gezet. We rijden door een prachtig berglandschap met veel houtteelt en het middelpunt van Java naar de lunch. Vlak daarna zijn we al bij de indrukwekkende Borobudur tempel. Met een aparte Nederlandstalige gids gaan we stap voor stap de 160 treden op. Jaap kiest voor de eerste 60 voor ‘de lift, maar dat blijkt een hellingbaan te zijn die lopend wel makkelijker is, maar 10x zo lang! Samen tot boven bij de vele stoepa’s en selfies en volop foto’s maken en veel geleerd van de gids. Wie dacht dat het wel welletjes was……..nee hoor. Het is pas half 3 en we hebben op alle extra excursies ingetekend. Ons wacht nu nog de dessa toer. We rijden in paardenkoetsjes naar een echt Indonesisch dorpje. Veel meer dan in het dorp van de theeplantage heerst hier een  ongedwongen sfeer en bezoeken we een cassave kroepoek-, een goud- en een tempeh fabriekje. De laatste is oma van het dorp, de andere zijn in bedrijf. Verder tabak, jack fruit en kokosnoten gezien. Dan rijden we naar ons prachtige hotel voor 4 nachten! Lekker diner, snel naar de kamer en slapen, want morgen rijden we om 8 uur weg.