15. Ubud

25 september 2019 - Kuta, Indonesië

15. Ubud
Zondagmiddag is de laatste excursie van onze reis. Ons gezelschap gaat in een beduidend minder ruime maar wel mooie bus op weg naar Ubud. Met een Nederlands sprekende gids die ons eerst weer meeneemt naar een zilveratelier en daarna nog een houtsnijwerkplaats. Erg commercieel en duur allemaal, maar wel kunstig, mooi en indrukwekkend. Dan door naar Ubud. We lopen naar de grote stamp en stampvolle overdekte markt, waar we het niet lang uithouden. De paleistuin van het paleis is mooier en nadat we die bekeken hebben drinken en eten we nog wat. De 2 uur in Ubud vallen dus wat tegen. Op de terugweg gaan we nog een dansvoorstelling bekijken. Weer naar hetzelfde Ramayana verhaal, maar nu zonder muziek. De 30 mannen die het apenleger vormen weten zeker een half uur alleen maar ritmische geluiden te maken, de kecak kecak klikgeluiden. Daarnaast treden verklede figuren uit het verhaal op en ze eindigden met de vuurdans, waarbij een man op blote voeten meermalen een vuur van kokosnootdoppen uittrapt. Een bijzondere voorstelling met een spectaculair einde. Een hele zit en daarna ook nog met de bus door het drukke verkeer. We zijn om half negen bij ons hotel en gaan dan nog eten! Maar morgen hebben we echt de eerste volle rustdag van de reis.