Vliegen en Jakarta

9 september 2019 - Bandung, Indonesië

Vliegen
Met een uur vertraging vertrekken we op zaterdag 7 september om 15 uur om de 13,5 uur te vliegen, non stop. Het Garuda personeel zorgt voor de maaltijden en drankjes. Het is toch wel afzien met af en toe even lopen, toilet en vanaf 18 uur wordt het al donkerder gemaakt. Van slapen komt niet veel. Om 01.00 uur gaat het licht weer aan en om 2.30uur landen we in Jakarta, waar het dan 5 uur later is, dus half 8. Om 10  uur zijn we door de paspoortcontrole, hebben de koffers en ontmoeten we de andere mensen van de groep. Wat 2 dagen later een gezellige groep blijkt te zijn, evenals reisleider Hendro, de chauffeur en nog een begeleider. Er komt een luxe middelgrote touringcar van FOX voorgereden en onze 22 daagse reis kan beginnen.

Jakarta
Eerst rijden we via de tolweg naar de oude resten van Batavia aan de monding van de Cillawong rivier. Er is niet veel meer van, behalve een oud VOC pakhuis, een wachttoren , ophaalbrug en de Sunda kelapa haven waar nu prachtige oude zeilvrachtschepen liggen. We lopen er langs en verbazen ons over de staat van sommige schepen en de vele vrachtauto’s met hun handelswaar. Daarna maken we een rondrit langs o.a. het nationale monument, het paleis van de president en vele beeldengroepen. Hoewel het zondag is verbazen we ons over de chaos van toeterende vervoersmiddelen, waarbij de duizenden brommertjes het qua snelheid en behendigheid winnen. Overal verkoopstalletjes en wagentjes, ook veel krotjes, maar ook luxe betonnen hotels, bankgebouwen e.d.. kortom grote contrasten. Weinig verkeerslichten, veel vervuiling, dure Toyota en Honda auto’s met types die we bij ons niet hebben. In de middag lopen we met zijn 2tjes nog even door een echt wijkje t.o. ons hotel. Leuk om te zien hoe de mensen leven. Ons Santika hotel is superluxe en we dineren daar met de hele groep. Daarna Vroeg naar bed om bij te slapen.

1. Janny:
    9 september 2019
    Klinkt goed, iedereen genieten van de vakantie, volgens mij Jaap vertrokken jullie niet om 15.00 maar om 13. 00uur.
  2. Ans:
    Top. Aangepast. Groetjes
  3. Peter:
    9 september 2019
    Leuk te lezen. Veel plezier en geniet er van!
  4. Ans:
    10 september 2019
    Dank je wel. Het is hier geweldig mooi.