12. De Bromo vulkaan

20 september 2019 - Kalibaru, Indonesië

12. De Bromo vulkaan
Na een kort slaapje worden we om 23.30 gewekt, 24 uur de koffie en 1.00 vertrek met warme kleding aan naar het hoog(s)te punt van onze reis: de Bromo. We rijden vast oostwaarts over veel snelweg en dan de bergen in. Na 2,5 uur in het  donker naar een dorpje waar we onze zomerspullen laten en later zullen ontbijten. Met landrovers rijden we nog 3 kwartier de berg op en dan lopen naar een uitzichtpunt waar we tussen 4.50 en 5.30 de zon prachtig zien opkomen boven de vulkanen. Daarna met de jeeps en nog warme kleding aan naar de voet van de vlakte die met vulkanische as is bezet. Hier 3 km lopen over de asvlakte en de berg nog een stuk opklauteren tot aan de trap van 240 treden naar de krater. Je kunt je per paard bij de trap laten afzetten, maar wij gaan lopen. Na ruim 1 km ploegen houd Jaap het voor gezien en gaat terug. Ik vind me ook te zwaar voor een paardje! Ans zet door, lift het laatste stukje en terug op een paard mee en beklimt de trap. TOP!!! Terug met de jeeps worden we afgezet bij het vertrekpunt waar ook onze zomerkleding ligt. We ontbijten en kleden ons om en rijden verder oostwaarts langs veel dorpjes en steden met het vertrouwde straatbeeld maar wel netter dan in het westen. Onderweg weer veel  houtteelt, tabak, koffie en een mooie bergpas naar ons volgende hotel in Kalibaru. Ook daar een prachtig verblijf in cottages. Morgen naar een plantage van diverse specerijen.

1. Annet:
    20 september 2019
    Jullie zien ontzettend veel ,maar lijkt ons wel vermoeiend zo'n vol programma. Maar we genieten met jullie met van de mooie foto's en de verhalen.

Groetjes Fred en Annet.
  2. Ans:
    22 september 2019
    Is i.d.d. vermoeiend. Lange reisdagen, maar zien veel. Nu op Bali rustiger. Op een paar excursies na.